Historia warszawskich tramwajów

11

Kwi

Historia warszawskich tramwajów

Historia warszawskich tramwajów

Jako pierwsze w stolicy wystartowały tramwaje konne. Mieszkańcy stolicy mogli korzystać z tego rodzaju komunikacji od 11 grudnia 1866 roku. Linia tramwajowa, która nie była zasilana prądem, a raczej pracą końskich mięśni miała dokładnie 6 kilometrów długości. Prowadziła od Dworca Petersburskiego do Dworca Wiedeńskiego. Nazywana była Żelazną Drogą Konną.

W kolejnych latach transport tramwajami konnymi rozbudowano. Linie prowadziły na Dworzec Terespolski (obecnie Wschodni), przez ulicę Marszałkowską, Krakowskie Przedmieście, Most Kierbedzia i ulicę Targową. Kolejne trasy prowadziły aż na Pola Mokotowskie i Aleje Ujazdowskie. W 1899 roku łącznie funkcjonowało już 17 linii tramwajowych. Całość liczyła 30-kilometrowy odcinek trasy, po którym jeździły 234 tramwaje. Kursy odbywały się od godziny 7:30 do 22:00, wprowadzono też jedną linię nocną.

Tramwaje elektryczne wyruszyły przez Warszawę dopiero w roku 1908. Pasażerowie mogli najpierw pojechać trasą od Placu Krasińskich do Placu Unii Lubelskiej. Wtedy też działała już Elektrownia Tramwajów Miejskich, zaraz potem otworzono remizę Praga, przy ulicy Kawęczyńskiej, która funkcjonuje zresztą do dzisiaj.

Tramwaje nie kursowały w tracie II wojny światowej, bo na wielu odcinkach tory zostały zniszczone. Do 1939 roku na terenie Warszawy kursowało prawie 700 taborów, po wojnie ocalało tylko 200. W trakcie samego Powstania Warszawskiego rozebrano albo wywieziono większość wagonów. Rozebrano też trakcję, zniszczono elektrownię i wszystkie zajezdnie. Tory nie nadawały się do użytku w ponad 300 miejscach.

Pierwszy tramwaj ruszył po wojnie w 1945 roku. Była to linia numer 1, która kursowała od ulicy Kawęczyńskiej do Ronda Wiatraczna. Kolejne zaczęły funkcjonować na Szczęśliwicach, Ochocie, Okęciu. W 1945 roku przebudowano też torowiska, sprowadzono również nowe składy z Berlina. W tym samym czasie powstawały nowe zajezdnie, na przykład ta na Żoliborzu, zajezdnia Solec oraz Mokotów.

Dzisiaj po Warszawie jeździ 27 linii tramwajowych. Funkcjonują 32 zajezdnie. Tramwaje Warszawskie posiadają dokładnie 522 składy tramwajowe – połowa w nich to wagony niskopodłogowe. Najstarsze tramwaje, które nadal są w użytkowaniu, pochodzą z 1984 roku. Najnowsze to Pesa z 2015 roku – Warszawa posiada około 50 takich wagonów. Tramwaje Warszawskie kursują mniej więcej od godziny 4:00 do 00:00. Kursują średnio co 8 minut.

Warto dodać, że w stolicy można równie zobaczyć, a nawet przejechać się tramwajami zabytkowymi. Takie wypuszczane są na torowiska najczęściej przy okazji specjalnych wydarzeń, takich jak Dzień Dziecka, Mikołajki czy Wielkanoc. W okresie wakacyjnym kursuje też specjalna linia turystyczna „T”. Najstarszy tramwaj zabytkowy, jaki można podziwiać na ulicznych torowiskach, został wyprodukowany w 1908 roku. Na renowację czekają tabory z 1969 oraz 1971 roku.

Ciekawostką jest fakt, że w stolicy udostępniono również tramwaj wodny. Działa on w sezonie wakacyjnym i pływa na trasie od Starego Miasta do Przyczółku Czerniakowskiego. Za darmo można też przepłynąć tramwajem wodnym przez Wisłę, na wysokości mostu Śląsko-Dąbrowskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *