28
paź
Przedwojenne mosty w Warszawie
W Warszawie funkcjonuje łącznie 10 mostów. To 8 mostów drogowych i 2 mosty kolejowe. Wylicza się, że Każdego dnia przejeżdża przez nie blisko 600 000 aut.
Budowa pierwszego stałego mostu w mieście rozpoczęła się w 1568 roku. Był to most drewniany, a jego budowę zarządził król Zygmunt August. Most funkcjonował przez 30 lat, w roku 1603 zniszczyła go kra. Drewniany most usytuowany był tuż przy Starym Mieście, przy ulicy Mostowej, która zresztą istnieje do dzisiaj.
W kolejnych latach budowano głównie mosty tymczasowe, mosty łyżwowe i pontonowe. Nie chciano ryzykować dużych nakładów finansowych. Mosty te służyły i tak głównie do przepraw wojsk. Dwa mosty zbudowano w 1657 roku, 6 kolejnych powstało do 1707 roku.
Następny stały most, który został przeznaczony do normalnego ruchu drogowego, wybudowano w 1775 roku. To Most Ponińskiego, ufundowany przez Adama Ponińskiego, który mianowany był wtedy jako podskarbi wielki koronny. Most mieścił się u wylotu ulicy Bednarskiej, a wspomniany fundator mógł przez pierwszych 10 lat jego istnienia pobierać opłaty za przeprawy. Co ciekawe, już po 6 latach od jego powstania został zniszczony, jak poprzedni most stały przez krę. Most Ponińskiego został naprawiony, ale w 1794 roku zniszczono go doszczętnie. Tomasz Wawrzecki, naczelnik Powstania Kościuszkowskiego nakazał go spalić, by po Rzezi Pragi wróg nie mógł przedostać się na lewy brzeg rzeki.
W roku 1864 zakończyła się natomiast budowa pierwszego mostu stalowego. To Most Kierbedzia, który funkcjonuje do dzisiaj jako Most Śląsko-Dąbrowski. Początkowo miał być kolejowy jednak szybko zmieniono plany i stał się drogowym. Utworzono na nim nawet specjalny tor dla tramwajów konnych. Warto dodać, że most był wielokrotnie niszczony – w 1915 roku rosyjskie wojska wysadziły jego dwa przęsła, później zniszczyły go wojska niemieckie (w 1944 roku). Odbudowano go po wojnie.
Kolejny most, jaki połączył dwa brzegi Warszawy to współczesny Most Gdański. Został on otwarty w 1873 roku jako Most przy Cytadeli. Był to most piętrowy, drogowo-kolejowy. Już w 1908 roku rozbudowano go o kolejne tory kolejowe. Niestety, w 1915 roku most został wysadzony przez Rosjan, we wrześniu 1944 roku przez wojska niemieckie. Jego odbudowa rozpoczęła się w 1947 roku. Całkowicie oddany do użytku jako Most Gdański został oddany dopiero w 1959 roku.
Przed wojną powstał jeszcze Most poniatowskiego. Budowano go w latach 1904-1914. Rok po jego oddaniu został zniszczony przez wojska rosyjskie. Ponownie odbudowano go w 1924 roku, ale już w 1944 roku zniszczyły go wojska niemieckie. Całkowity remont mostu nastąpił w 1946 roku. Most Poniatowskiego funkcjonuje do dzisiaj. Łączy dwa brzegi Wisły na odcinku Ronda Waszyngtona i Alej Jerozolimskich.
Czwarty przedwojenny most, a jednocześnie drugi kolejowy to Most Średnicowy. Jego budowa zakończyła się w 1931 roku, był połączeniem Dworca Głównego (dzisiaj Centralnego) z Dworcem Terespolskim (obecnie Wschodnim). Most został wysadzony podczas II wojny światowej. Po wojnie odbudowano go w zmienionej formie, ale funkcjonuje do dzisiaj.